Mistrovství světa 2024 F1A, F1B a F1P juniorů, Prilep, MKD
Mistrovství světa juniorů ve volných kategoriích modelů F1A, F1B a F1P se letos konalo v Severní Makedonii celý týden od 5. – 11. srpna 2024. Konkrétně ve čtvrtém největším městě Makedonie Prilep.
Nakonec po spoustě zařizování, dopisování, telefonování se podařilo upřesnit kompletní tříčlenné týmy České republiky v kategorii F1A – Jan Zajíc, Vojtěch Kornhőfer a Anička Kornhőferová a v kategorii F1B – Patrik Švorc, Zachary Parpel a Štěpán Rýz.
Parpelovi vyráželi nejdříve na dovolenou do Albánie letadlem a pro ulehčení cestování bednu s jejich modely vezli Švorcovi a Zajícovi zapůjčeným devítimístným automobilem od Svazu modelářů. A tak po sbalení a naložení věcí vyrazili prvního srpna v šest ráno na cestu do Makedonie, aby stihli Světové poháry, které se konaly před mistrovstvím. Cestu jsme měli naplánovanou na dva dny s přespáním v Srbsku. V pátek před šestnáctou hodinou jsme dorazili do místa ubytování.
V sobotu se konal Světový pohár v kategorii F1A, kde létal Jan Zajíc. Je to příležitost mimo trénink vyzkoušet si místní podmínky v plném soutěžním nasazení. Plocha nebyla nic moc – pastviny, kousek vysekané a jinak vysoká tráva s pichlavými bodláky, hrbolatý terén a někde obilí a slunečnice. Soutěž byla zkrácena na pět kol kvůli odpolední bouřce s deštěm a silným větrem. Honzovi se nepovedli první dva lety a tak to na lepší umístění nestačilo. Sotva jsme složili modely, přišla avizovaná bouřka.
V neděli se létal Světový pohár v kategoriích F1B a F1P. Patrik však nechtěl riskovat rozbití svých modelů těsně před mistrovstvím, a tak nelétal. V průběhu dne dorazili Kornhőferovi a Rýzovi. Parpelovi přijeli v pondělí. Bohužel v ubytování, co jsme měli zarezervováno dlouho dopředu, již nebylo místo, proto bydleli Rýzovi a Parpelovi na jiném místě, ale jak se později ukázalo, nebyl to problém.
V pondělí se konala registrace jednotlivých týmů, školení časoměřičů a schůzka vedoucích týmů. My jsme tento den využili k rannímu tréningu.
V úterý probíhala přejímka modelů, kde každý soutěžící může přihlásit své čtyři modely. Musí doložit technické údaje k modelům, převáží si gumové svazky a přeměří vlečné šňůry. Po té jsou modely označeny nálepkami a přijaty k soutěži. Oficiální trénink probíhal během celého dne na letové ploše. V podvečer se konalo slavnostní zahájení mistrovství a focení jednotlivých týmů.
Ve středu byl soutěžní den pro kategorii F1A. Létalo se na sedm kol. První dvě na 4 minuty, ostatní na 3 minuty. Honzovi a Vojtovi se podařilo nalétat plný počet sekund, i když oba měli slabší chvilky a bylo to jen tak tak. Velkou měrou se o to zasloužili „mávači“ našeho týmu a byli u toho i emoce. Aničce ve dvou kolech pár vteřinek chybělo. A jelikož žádný tým nemněl plný počet sekund bylo po součtu jasné, že máme stříbro v družstvech.
O pořadí v jednotlivcích muselo rozhodnout rozlétávání. To se letělo před soumrakem a žádný ze závodníků neletěl maximum šest minut. Dle časů naměřených oficiálními časoměřiči byl Honza třetí, ale po doložení dat z altimetru maďarské závodnice – Honza skončil na čtvrtém místě a hned za ním Vojta. Nepomohl ani podaný protest německého týmu.
Ve čtvrtek byl soutěžní den pro kategorii F1B. Zde společně létali Patrik Švorc, Štěpán Rýz a Zachary Parpel. Také se letělo na sedm kol, nejdříve dvě na čtyři minuty a potom ostatní na tři minuty. Bohužel každému nějaké vteřinky chyběly. Ještě jsme dohledávali modely Štěpána i Zacharyho. Po konečném součtu jsme měli stejně sekund na třetím místě s týmem Číny. Potom rozhoduje pořadí. A jelikož byl Patrik lepší, než všichni Číňané, obsadili jsme v družstvech třetí místo. Bohužel hned po závodě museli Parpelovi odcestovat, protože na Zacharyho čekaly další povinnosti.
V pátek byl soutěžní den pro kategorii F1P. Jsou to modely poháněné spalovacím motorem. Česká republika neměla v této kategorii zástupce. Využili jsme tento den k pěknému výletu po okolí. A večer malá oslava druhého a třetího místa.
V sobotu byl rezervní den pro případ špatného počasí. My jsme si přispali, potom dobrý oběd a ještě lepší makedonský zákusek cukrárně a večer slavnostní předávání cen a závěrečný banket.
Mistrovství se v kategorii F1A účastnilo 16 zemí a 49 soutěžících. Z toho Český tým 2. místo a v jednotlivcích Jan Zajíc 4. místo, Vojtěch Kornhőfer 5. místo, Anička Kornhőferová 20. místo a mezi děvčaty obsadila 5. místo.
V kategorii F1B se mistrovství účastnilo 12. zemí a 38 soutěžících. Z toho České družstvo obsadilo 3. místo a v jednotlivcích Patrik Švorc 13. místo, Zachary Parpel 15. místo a Štěpán Rýz 22. místo.
To byl oficiální závěr mistrovství. Tři dny poté přišel email s dotazem na rok narození Zacharyho Parpela, že v databázi FAI zjistili, že již není junior. Polilo mě horko a první co mě napadlo – mezinárodní ostuda. Bohužel sice Zacharymu ještě nebylo devatenáct, ale dle pravidel již v tomto roce junior není. Vše padá na mou hlavu, v tom shonu událostí jsem nezkontroloval rok narození, bohužel stalo se. Napsali jsme omluvný email a za družstvo F1B vrátili medaile a pohár.
Přes to všechno to byl krásný zážitek se skvělou partou. Proto bych chtěl touto cestou všem poděkovat. Velký úspěch pro mladé české modeláře. Je to výsledek celého týmu i těch „vzadu“, bez kterých by se to nepovedlo. Hlavní zásluhu na tomto úspěchu mají samozřejmě samotní soutěžící, kteří s pevnými nervy se v každém kole snažili o maximální výsledek. Byli všichni disciplinovaní a pomáhali jeden druhému pro výsledek týmu. Stejně tak rodiče, sourozenci a kamarádi pomáhali při mávání, donášení modelů a občerstvení i další pomocí.
Velké poděkování patří SMČR a KLeM ČR za finanční i morální podporu a zapůjčení automobilu. Moc děkujeme Ondrovi Parpelovi, který naši reprezentaci léta obléká do krásných triček a mikin. Díky také patří do našich zaměstnání a kolegům modelářům, kteří nás on-line sledovali a posílali gratulace už na letiště. Všem moc děkujeme za podporu. A já se všem omlouvám.
František Zajíc