Mistrovství světa modelů lodí NAVIGA C, 4 – 10. srpen 2025. Budapešť, Maďarsko

Mistrovství světa modelů lodí NAVIGA C, 4 – 10. srpen 2025. Budapešť, Maďarsko

(World Championship for Ship Models, August 4-10, 2025, Budapest, Hungary)

 

Ve dnech 4. až 10. srpna 2025 proběhlo ve čtvrti Csepel maďarského hlavního města Budapešť mistrovství světa modelů tříd C světové organizace lodních modelářů NAVIGA. Hlavním organizátorem byl Székely Mihály Modeling and Sports Club Gyomaendrőd, reprezentovaný Janosem Kornisem. Mistrovství se účastnilo se 308 modelů ze 13 zemí.

Toto Mistrovství světa bylo již dvacáté druhé v řadě, a to od roku 1981, kdy bylo první Mistrovství organizováno v Jablonci nad Nisou. Maďarští modeláři, pod vedení Janose Kornise, byli tentokrát jediným organizátorem, který se o pořádání Mitrovství světa NAVIGA „C” ucházel. Prostor pro konání Mistrovství poskytlo Királyerdei Community House v budapešťské čtvrti Csepel. Modely byly vystaveny ve třech sálech a v části spojovací chodby tohoto spolkového domu. Doprovodnou výstavou bylo připomenutí maďarské námořní tradice v rámci Habsburské monarchie a Dunajské vojenské flotily. Ve výstavních sálech byly rozmístěny i některé artefakty, připomínající tyto lodě. V místě byl bufet s občerstvením i několik míst pro odpočívající závodníky či jejich doprovod. Organizátoři zde měli dostatečné zázemí pro svou práci i práci rozhodčích. Snad jen pro návštěvníky leželo místo poněkud stranou centra města. Ředitelem soutěže byl Janos Kornis a úlohy hlavního rozhodčího se ujal vedoucí sekce „C” ve světové organizaci lodních modelářů NAVIGA pan Maciej Poznański z Polska. Pod jeho vedením nakonec pracovaly tři komise rozhodčích:

Tým 1:  C5 a C6
Vedoucí rozhodčí: Martin van Gelderen (NL)

Rozhodčí: Daniel Ciosu (RO)

Rozhodčí: Vadym Goshko (UKR)

Rozhodčí: Dan Lucian (RO)

Tým 2: C1, C2, C8
Vedoucí rozhodčí: Evgeniy Genov (BG)

Rozhodčí: Giuseppe Giraldi (I)

Rozhodčí: Sergii Demidenko (UKR)

Sekretář: Jan Leoniec (PL)

Tým 3: C3, C4; C7
Vedoucí rozhodčí: Jaroslaw Leoniec (PL)

Rozhodčí: Hans-Jürgen Borchers (D)

Rozhodčí: Martin Tomášek (CZ)

Sekretář: Péter Kovács (H)

Na každou komisi připadlo vždy něco málo přes sto modelů. Na jejich hodnocení byla původně naplánována přebohatá časová dotace. Nejvíce modelů ze 13 účastnických států (BG, CHN, CRO, CZ, D, H, I, NL, PL, RO, UKR, UZB, SK) vyslalo Rumunsko, které přihlásilo celkem 86 modelů. Před soutěží byly avizovány i modely z USA (1 x C6 a 1 x C8), které jsme ale neviděli. Očekávané problémy s přihlášeným účastníkem z Hongkongu, který je dnes nedílnou součástí Číny, skutečně nastaly. V Německu žijící Číňan z Honkongu přihlásil dva modely (1 x C2 a 1 x C8). Z rozhodnutí vedení NAVIGA ale nemohl soutěžit a své modely musel zabalit. Nejobsazenější kategorií byla C6, tedy modely z plastikových stavebnic. Těch bylo přihlášeno 89. Nejméně byl modelů C1, pouhých 9. Českou republiku a Svaz lodních modelářů ČR reprezentovalo 35 modelů, z toho 6 juniorských. Zastoupení jsme měli ve všech osmi třídách.

Přivezli jsme pěknou řádku medailí. Posuďte sami:

Třída C1 – J. Kopecký – zlatá medaile (podrobněji viz výsledková listina).

Třída C2 – O. Janeček – zlatá medaile, Š. Vavřač (jun.), M. Lukášek (jun.) – oba bronzové medaile.

Třída C3D – P. Šimek, J. Mareš a L. Jakeš – všichni zlatá medaile, O. Mráz – stříbrná medaile.

Třída C4A – M. Marenčák – dvě stříbrné medaile.

Třída C4B – P. Kopič – dvě zlaté medaile, M. Marenčák – jedna stříbrná medaile.

Třída C5 – B. Karban – tři stříbrné medaile.

Třída C6 – P. Vodička, P. Kopič a D. Heinl – stříbrné medaile. K. Breuer (jun.), P. Vodička, T. Heinl (jun.), I. Sloniowski, získali celkem 9 bronzových medailí. P. Kubík bez medaile.

Třída C7 – P. Koudelka, Š. Tomášek (jun.) – bronzové medaile, T. Herder a J. Horák bez medaile.

Třída C8 – M. Véle – bronzová medaile, J. Stránský – bez medaile.

Co k výsledkům dodat. Zejm. u C1, C2 a C3 patříme k absolutní špičce. Rozhodně se neztrácíme ani u dalších kategorií. Snad jen u kategorie C7 stále stojíme, alespoň v kontextu pravidel NAVIGA, spíše na počátku. Pravidla NAVIGA zde neumožňují plošné přetírání ploch a musí být znatelná struktura papíru. Zatím volíme spíše jednodušší modely a máme se co učit. U C8 bohužel jinak kvalitní a líbivý model J. Stránského, který bych osobně ocenil v dané konkurenci na stříbrnou medaili, neuspěl zejm. díky rozhodčím. Ti neuznali skutečnost, že modelář staví dle dokumentace, kterou má k dispozici a nemůže být odborníkem na takeláž a konstrukci lodí. Modelář staví stavebnici, kterou se jistě snaží vylepšit. Základem je ale stavebnice, a tak to musí zůstat. Jinak by s modelem mířil do C1 nebo C2. Podobně by šlo v zásadě mluvit i o modelu M. Véle. I když zde nepoměr v hodnocení není zdaleka tak velký. Ostatní výsledky jsou, jak se domnívám, zcela zasloužené a velmi kvalitní v konkurenci, která se v Budapešti sešla.

Obecně lze konstatovat, že vedení sekce „C“ se musí zamyslet právě nad vzdělávání rozhodčích. Je škoda, že snaha o omlazení sboru rozhodčích, o které jsme se pokusili na základě návrhu reprezentanta NAVIGA D. Ciosu (RO) při minulém, 21. Mistrovství světa v Jablonci nad Nisou, tentokrát nepokračovala. Naopak. V tom ale bohužel budapešťské mistrovství navázalo na mistrovství Evropy v minulém roce. Proti hodnocení rozhodčích však není při mistrovské soutěži odvolání. Za pozitivní lze v tomto smyslu považovat, že s komisemi pracovali tři noví rozhodčí aplikanti, kteří získávali zkušenosti na mezinárodním fóru. Od nás to byl David Heinl. Lze tedy očekávat, že další pořadatel Mistrovství světa, kterým budou v roce 2027 naši polští přátelé, bude mít větší výběr. Školení tohoto sboru alespoň před mistrovstvím by mělo být podmínkou k účasti. Věříme, že letošní zkušenost již bude dostatečným podnětem pro staronové vedení sekce „C“ v organizaci NAVIGA, tedy p. Macieje Poznańského (PL), pro nutnou změnu. Přítomní zástupci účastnických států jej totiž zvolili vedoucím sekce i na další období.

Opticky nevelký tým maďarských organizátorů odvedl dobrou práci. Místo bylo zvoleno dobře, s dobrou dostupností centra Budapešti městskou hromadnou dopravou i jejích obvodových komunikací, umožňujících bezproblémové exkurze mimo Budapešť. Musíme si vždy uvědomit, že modeláři často s doprovodem, jsou na Mistrovství světa vlastně na dovolené. Z počátku bylo hodnocení modelů rozvrženo pro jistotu prakticky do celé doby konání Mistrovství světa. Dvě ze tří komisí pracovaly standardně efektivně, a proto bylo možné vytvořit účastníkům prostor pro návštěvu Budapešti i např. výlet k Balatonu. To bylo při klimatických podmínkách vrcholícího vedra, které vládlo, velmi příjemné. Škoda, že takto nepracovala i komise poslední.

Jistě, jako vždy když pořádáte takto velkou akci, by bylo možno hledat menší nedostatečnosti. Víme to dobře z vlastní zkušenosti. Zde to bylo možná pomalejší zpracovávání a vyvěšování průběžných výsledků i informací. Nicméně vše probíhalo v báječné přátelské atmosféře s velkým nasazením organizátorů, kterým je třeba poděkovat a poblahopřát! Jsme rádi, že jsme se měli možnost zúčastnit a rozhodně tato akce zůstane v dobré paměti. Budeme rádi, když navázané vztahy budou pokračovat, např. i účastí maďarských modelářů na našem otevřeném mistrovství ČR NAVIGA „C“, které proběhne na počátku května 2026 v Muzeu v Děčíně. Určitě je pozveme!

V našem týmu je třeba zvlášť poděkovat O. Mrázovi, který se opětovně ujal pozice vedoucího naší reprezentace a organizačně zajistil nejen svoz modelů do sběrných míst na území ČR, ale také jejich hodnocení na místě. V tom mu skvěle sekundoval David Heinl. Oba také zodpovídali za oba svazové mikrobusy, které nám umožnili hojnou účast, a to nejen co se modelů týká, ale i osobní. Je na ostatních účastnících, aby se na jiných fórech rozpovídali o svém výletu po centra Budapešti, plavbě po Dunaji či na Balaton. Mám ale pocit, že si akci společně užili!

Já, jako rozhodčí jsem byl od naší reprezentace poněkud oddělen. Také mě se, spolu s rodinou, podařilo najít čas k návštěvě centra Budapešti, termálních lázní a výlet k jezeru Velence. V teplotách atakujících 40 stupňů Celsia to bylo velmi příjemné. Maďarsko má vskutku co nabídnout!

Příští Mistrovství Evropy NAVIGA „C“ se bude konat v září roku 2026 v rumunském přístavu Constanta. Za dva roky se můžeme těšit na Mistrovství světa NAVIGA „C“ do polského městečka Orneta v Pomořanském vojvodství.

 

Za naše modeláře děkuji i KLOM ČR a Svazu modelářů ČR za jejich podporu!

 

Martin Tomášek

Vedoucí sekce „C“