Stanovisko k nastupující legislativě z pohledu Svazu modelářů
Toto stanovisko bylo předneseno na únorovém Strategickém fóru týkající se problematiky dronů v ČR, kde byli zástupci Svazu modelářů vyzváni “k vyslovení jejich očekávání a jejich strategických otázek mj. např. výklad nařízení 2019/947, jednotlivých článků, atd.”
Na fóru se zúčastnili zástupci: Ministerstva dopravy, Úřadu pro civilní letectví, Řízení letového provozu, Aeroklubu ČR, Letecká amatérské asociace ČR , ČVUT, UAVA, a Svazu modelářů ČR.
Stanovisko k nastupující legislativě z pohledu Svazu modelářů
Svaz modelářů, ačkoliv sledoval přípravu nadcházející legislativy a využil všech příležitostí se v průběhu času vyjádřit (cca září 2015), tak se necítí nadán k výkladu Nařízení 2018/1139 a Prováděcího nařízení 2019/947. Nicméně se domníváme, že legislativu z pohledu leteckých modelářů máme velmi dobře prostudovanou a rádi budeme prezentovat náš pohled na bezpilotní systémy provozované v rámci klubů leteckých modelářů.
Evropský parlament a rada EU si byly vědomi leteckých modelářů jako uživatelů vzdušného prostoru. S leteckými modely se Evropský parlament a rada EU v nařízení 2018/1139 vypořádaly dle našeho názoru poněkud zjednodušeně. „Modely letadel se pro účely tohoto nařízení považují za bezpilotní letadla“.
A to navzdory tomu, že si Evropský parlament a rada EU byly vědomi zcela výlučného postavení leteckých modelářů „modely letadel doposud měly dobrou bilanci z hlediska bezpečnosti, a to zejména modely provozované členy sdružení nebo klubů leteckých modelářů, které pro tyto aktivity vypracovaly specifické kodexy chování“, o dobré bezpečnostní bilanci se v nařízení nemluví ve spojení s žádným dalším uživatelem vzdušného prostoru.
Zároveň Evropský parlament a rada EU vyzívá Komisi EU, aby v případě leteckých modelů postupovala obzvláště citlivě, „Komise by dále měla při přijímání aktů v přenesené pravomoci a prováděcích aktů zohlednit bezproblémový přechod z různých vnitrostátních systémů k novému unijnímu regulačnímu rámci tak, aby mohly být modely letadel nadále provozovány stávajícím způsobem, stejně jako by měla zohledňovat i stávající osvědčené postupy v členských státech.“
Domníváme se, že Komise EU mohla letecké modeláře v Prováděcím nařízení 2019/947 více ochránit, ale věříme, že v letecké modelářství bude možné i nadále provozovat v mantinelech tohoto Prováděcího nařízení. Obzvláště pokud budeme jednat v duchu výše zmíněného pokynu Evropského parlamentu a rady EU.
Komise EU v důvodech textace Prováděcího nařízení uvedla: „jelikož úroveň bezpečnost provozu modelů letadel v klubech a sdruženích je dobrá, měl by být přechod od různých vnitrostátních systémů k novému unijnímu regulačnímu rámci bezproblémový, aby kluby a sdružení leteckých modelářů mohly pokračovat ve své činnosti tak jako dosud“ a dále „modely letadel, jsou poměrně jednodušší než jiné třídy bezpilotních letadel, a proto by neměla podléhat nepřiměřeným technickým požadavkům“.
Na základě výše řečeného, Svaz modelářů všechny vyzívá, aby měli na paměti tyto zvláštní podmínky regulace, která se bude vztahovat na letecké modeláře a jejich modely, obzvláště na modeláře sdružené ve Svaz modelářů. Tyto zvláštní podmínky lze shrnout do třech bodů:
1) modely letadel doposud měly dobrou bilanci z hlediska bezpečnosti, a to zejména modely provozované členy sdružení nebo klubů leteckých modelářů
2) nastavit regulační rámec tak, aby mohly být modely letadel nadále provozovány stávajícím způsobem
3) modely letadel, jsou poměrně jednodušší než jiné třídy bezpilotních letadel, a proto by neměla podléhat nepřiměřeným technickým požadavkům
Ještě bych se rád dotkl otázky názvosloví. Ačkoliv se díky 2018/1139 modely dostaly do podmnožiny UAS (bezpilotní systémy), tak sami modeláři vnímají rozdíl mezi dronem a modelem. My modeláři odmítáme zjednodušené vyjádření, že model = dron. A žádáme, aby nedocházelo v běžné komunikaci k zaměňování významu slov model a dron.
Nyní ke konkrétním článkům nařízení 2019/947, jak bylo uvedeno v programu Strategického fóra.
Za naprosto klíčový pokládáme Článek 16 Provoz bezpilotních systémů v rámci klubů a sdružení leteckých modelářů. Záměr je jasný. Kluby modelářů provozují svoje modely za jiných, snadněji splnitelných podmínek. Pro nás je prozatím nejasná oblast jmenování příslušného úřadu. Svaz modelářů deklaruje svoji připravenost stát se subjektem, který bude jmenován příslušným úřadem s jasně vymezenou působností pouze pro letecké modely v souladu s články 17 a 18. Zde pokládáme rozhodnutí o příslušném úřadu nebo úřadech za zcela klíčové a nutně předcházející dalším jednáním.
Oprávnění vydaná podle článku 16 vyžadují buď soulad s vnitrostátními předpisy pro letecké modely provozované v rámci klubů nebo zavedenými postupy Svazu modelářů.
Oprávnění samozřejmě bude obsahovat podmínky, za kterých budou modeláři provozovat svoje letecké modely, ale zde pokládáme za potřebné připomenout záměry Evropské komise, aby kluby leteckých modelářů pokračovali v činnosti tak jako dosud a záměr, že by modely letadel, které jsou poměrně jednodušší než jiné třídy bezpilotních letadel, a proto by neměly podléhat nepřiměřeným technickým požadavkům.
Článek 18 odst. h) ii): Svaz modelářů je připraven vypracovat systém dozoru založeného na posouzením rizik a je připraven systém vymáhal díky stovkám klubů, s jasnou hierarchií, rozmístěných na celém území ČR. Svaz modelářů je samozřejmě připraven spolupracovat s příslušným úřadem tak, aby bezpečnostní bilance leteckých modelů by i nadále velmi dobrá.
Článek 5 odst. 6 b): definuje zjednodušení pro kluby leteckých modelářů, která získali oprávnění podle článku 16, o nepotřebnosti oprávnění k provozu nebo prohlášení, při provozu leteckých modelů ve specifické kategorii, tak jak to umožňuje článek 3, odst. b).
Článek 8 odst. 3.: definuje potřebnost určení minimálních požadavků pro piloty leteckých modelů v rámci klubů. Zde bude třeba vyjednat přiměřená kritéria, opět v souladu se záměry Evropského parlamentu a rady EU. Například minimální věk.
Článek 9 odst. 5.: dává možnost změnit minimální věk pilotů leteckých modelů v rámci klubů. Zde bude Svaz modelářů vyjednávat o zcela mimořádných možnostech pro svoje členy tento věk snížit. Stávající možnosti mládeže provozující letecké modely, v kroužcích leteckých modelářů je něco za co hodlá Svaz modelářů opravdu bojovat.
Článek 21 odst. 3.: Svaz modelářů má potřebná data pilotů podle článku 14 a je připraven registrovat svoje členy v souladu s článkem 16 odst. 4. Ačkoliv možná nebude mít Svaz modelářů vyjednáno detailně provozování podle článku 16 k 1.7.2020, tak mohou piloti Svazu modelářů leteckých modelů provozovat svoje modely až do okamžiku kdy bude povolení podle článku 16 vydáno nebo do 1.7.2022.
Letečtí modeláři mají v ČR aktuálně tři časopisy. Svaz modelářů rád pomůže rychle a kvalitně edukovat modelářskou veřejnost. Samozřejmě, že také funguje hierarchický systém klubů Svazu modelářů, kde se informace dá rozšířit velmi rychle. Webové stránky s velmi slušnou návštěvností jsou samozřejmost.
Děkuji za pozornost. A věřím, že společnou spoluprací udržíme české letecké modelářství a tím i české letectví na stejně špičkové úrovni jako dosud. Věřte mi, že vidět svět ze stupňů vítězů, když se hraje česká hymna, tak tomu se málo co vyrovná.
Tomáš Ciniburk
Schválil: Jan Žemlička, Petr Cejnar