Několik slov k Deklaraci
Vážení letečtí modeláři, je naším zájmen abychom i nadále zajistili možnost provozovat náš koníček, stavět a provozovat letecké modelářství v rámci pravidel a povolení k užívání vzdušného prostoru. Vzniklé předpisy Evropské unie svými Nařízeními se snaží o zajištění bezpečnosti leteckého provozu v celé Evropě. Termín začátku používání PROVÁDĚCÍHO NAŘÍZENÍ KOMISE EU 2019/947 je stanoven na 31.12.2020, od kterého je povinnost řídit se uvedeným Prováděcím nařízením.
Z tohoto důvodu zástupci Svazu modelářů již přes rok intenzivně jednají s představiteli státní správy o možnostech provozu leteckých modelů, tak aby bylo vyhověno jak Evropské legislativě, tak i minimálně byla omezena možnost provozování leteckého modelářství.
Výsledkem jednání jednání s orgány státní správy a Svazu modelářů ČR je Deklarace Svazu modelářů ČR, která představuje pravidla, za kterých budou členové Svazu modelářů po 31.12.2020 provozovat svoje letecké modely.
Co to tedy pro letecké modeláře – členy Svazu modelářů – znamená.
Členové Svazu budou automaticky zaregistrováni na určeném úřadě (). Nemusí se individuálně nikde registrovat a ani skládat testy pilota.
Členové svazu obdrží registrační číslo, který si nalepí/napíší čitelně na/nebo do modelu, tak aby byl při případné kontrole zřetelný a jasně čitelný. Každý modelář musí mít svůj model také označen licencí Svazu modelářů ČR (CZE klub – číslo). Obojí bude detailně bude upraveno ve Sportovním řádu pro letecké modeláře Svazu modelářů ČR. (jak budeme číslo vědět, tak se zde objeví)
Zásadním omezením je maximální vzletová hmotnost modelu 25 kg.
Bod a) Deklarace způsobu provozu především znamená, že se budou dodržovat především bezpečnostní pravidla při provozu modelů při soutěžním létání, při trénincích, veřejných vystoupeních anebo rekreačních aktivitách.
Bod b) stanovuje nutnost dodržování omezení, která jsou stanovena pro model v obecné částí pravidel a pak i pravidel pro jednotlivé kategorie leteckých modelů, opětovně s ohledem na zajištění bezpečnosti (například – poloměry kuželů, dopředu vyčnívajících části, max. napětí pohonných baterií, nebo objemu motoru, užívání nepovolených záznamových zařízení, odhoz předmětů z modelu apod.).
Pravidla pro modely a jejich provoz lze nalézt v obecné části CIAM FAI nebo Sportovním řádu.
Pro samotný provoz modelů ve vzdušném prostoru je pak důležitý samotný bod c), který poukazuje na dodržování podmínek určených Doplňkem X pro letecké modeláře. První odkaz bodu 2. odst. 2.1 a 2.2 odkazují na max vzletovou hmotnost 25 kg a pouze doporučený postup pro provoz modelů, ale zároveň upozorňují na závaznost bodu 7. Prostory.
Základem zůstává, že model musí respektovat jednotlivé prostory kde se pohybují i ostatní uživatelé vzdušného prostoru, obzvláště pilotovaná letadla. Model lze provozovat ve vzdušném prostoru třídy G, což znamená do výšky max. 300metrů nad terénem. V okolí letišť, v zóně ATZ je nutná koordinace (dohoda) s informační službou (AFIS – řídícím létání) a pak je možno létat dle dohodnutých podmínek. V řízeném okrsku (CTR a MCTR) je možno létat do výšky max. 100m ve vzdálenosti větší než 5500m od vztažného bodu letiště. V případě potřeby lze s ÚCL zahájit jednání o lokálních podmínkách, například pro vrcholové soutěže. Další možnosti o provozu leteckých modelů lze získat a podrobněji se seznámit s podmínkami v Doplňku X bod 7. a obrazové přílohy. Samozřejmostí zůstává zákaz provozu modelů v zakázaných, nebezpečných nebo aktivovaných, rezervovaných a vyhrazených prostorech. Je na každém modeláři, aby si před startem ověřil v jaké prostoru chce létat, neboť provozovatel – pilot jednoznačně a se všemi důsledky zodpovídá za provoz svého modelu.
Uvedená Deklarace a stanovená pravidla se vztahují jen na provoz modelů letadel. Nevztahuji se na provozovatele dronů. I členové svazu, v případě, že budou chtít provozovat své drony, budou se muset individuálně přihlásit a provést svoji vlastní registraci.
Toto je jen začátkem. Tím máme nastavená pravidla na přechodné období (nejdéle do 31.12.2022) než se přejde do režimu plného používání EU legislativy, která obsahuje Články přímo zaměřené na kluby leteckých modelářů. Věříme, že jsme položili dobrý základ pro to, aby i v budoucnu bylo možno létat s modely letadel minimálně podle stávající pravidel.. Domníváme se, že jsme navázali dobrý kontakt s lidmi, kteří zřetelně fandí letectví a jsme přesvědčeni, že Česká republika zůstane i nadále modelářskou velmocí.
V Praze dne 25.11.2020
Ing. Petr Cejnar Tomáš Ciniburk
Předseda KLeM ČR Místopředseda KleM ČR