Státní politika ve vztahu k mladé generaci zahrnuje oblasti života mladých lidí, které jsou pokryty agendami několika orgány státní správy. Proto tvorba a implementace efektivní politiky mládeže nevyhnutelně vyžaduje spolupráci mezi dotčenými resorty a ostatními orgány státní správy, v jejichž předmětné činnosti se vyskytují opatření týkající se mladých lidí v přímém souladu s jejich vzděláváním a volnočasovými aktivitami.
Modelářství/Polytechnická výchova a praktické činnosti je zaměřený na rozvoj mladého člověka/modeláře v oblasti zručnosti, tvořivosti a na získání základních uživatelských dovedností nejen v technicky zaměřených oborech lidské činnosti.
Modelářství v návaznosti na předchozí rozvoj postupně prohlubuje a precizuje jemnou motoriku, která je nezbytná nejen pro rozvoj zručnosti, ale i pro další učení a uplatnění jedince ve společnosti. Postupně přichází do bezprostředního kontaktu s podněty k aktivitám propojujícím nápaditost, představivost a touhu po objevování s koordinací, úsilím, prací s materiály, nástroji a pomůckami a schopností technicky myslet a tvořit.
Modelářství je pojímané jako vhodný prostředek pro komplexní rozvoj mladého modeláře, zahrnující více oborů techniky do jednoho integrovaného celku. Podporuje širokospektrální přístup ke vzdělávání a zdůrazňuje aplikaci vědeckých, přírodovědných, matematických, ale i společenských principů na technické problémy a inovace.
Modelářství v kombinaci s praktickými činnostmi je nezastupitelnou součástí všeobecného vzdělávání a cílí na výchovu technicky gramotného člověka, kompetentního k využívání techniky, řešení problémů doprovázejících každodenní život a seberealizaci jedince v rámci volnočasových aktivit.
V rámci realizace praktických činností je mladý modelář veden k osvojení základních pracovních dovedností a návyků, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí, pomůcek a technologií při práci i v běžném životě.
Modelářství akcentuje na uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při praktické činnosti prostřednictvím aplikace moderních přístupů
Modelářství a jeho výchova v praktické činnosti přichází do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách a širších souvislostech.
Mladý modelář zhotovuje modely prostřednictvím moderních i historicky zakotvených postupů práce. Seznamuje se tak s historickými řemesly a tradičními postupy zpracování materiálů, jejich vývojem i současnými inovacemi.
V souvislosti s principem udržitelnosti mladý modelář zpracovává i nepotřebný materiál a přetváří ho ve znovu využitelné modely různých tipů. Pojem technický materiál zahrnuje papírenské materiály, textilní materiály, modelovací hmoty, dřevo a přírodniny, plasty, kovy a další (mj. i odpadové materiály).
Typ materiálu je vhodné volit na základě možností, znalostí a zkušeností modeláře/lektora. Mladý modelář na základě dosavadních znalostí a zkušeností získaných v průběhu práce s technickým materiálem navrhuje dílčí změny vedoucí k úpravě zamýšleného modelu nebo drobné inovace jednotlivých kroků pracovního postupu.Navrhované změny následně prakticky ověřuje pod vedením Modeláře/lektora nebo ve spolupráci s dalšími mladými modeláři.
Při práci mladý modelář dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce na základě pokynů učitele.
Prostřednictvím vlastní praktické činnosti vnímá hodnotu lidské práce, rukodělných činností a jejich význam. Vnímá znovuvyužití materiálu (např. upcyklace, downcyklace) jako možnou tvůrčí cestu k udržitelnosti. Mimo to vnímá přínos tvůrčích technických činností pro vlastní učení, seberealizaci i relaxaci.
Modelářské soutěže a výkonnostní ocenění pro mládež
Mladí registrovaní modeláři se mohou účastnit všech soutěží, které jsou ve sportovním kalendáři, včetně všech MČR.
Pro mladé modeláře je organizováno „MČR mládeže“, „Přebor ČR“ a „Korespondenční soutěž“. Více o soutěžích a pravidlech najdete ve „Sportovním řádu ČR“ a v pravidlech CIAM FAI. Podle výsledků na soutěžích se vede evidence výkonů přepočtená na body, kde je možné ocenění od odznaku „Mladý modelář“ až po výkonnostní stupeň „C“.
Soustředění talentované mládeže
Podpora soustředění mladých talentovaných modelářů s velkým důrazem na juniorskou reprezentaci a výběr těch nejlepších do širšího výběru reprezentačního družstva v kategoriích FAI, ve spolupráci s šéftrenéry a SMČR.
Cíle
– Metodická a materiální podpora modelářských kroužků:
– osvojení pevných, hlubokých a aktivních poznatků o základních zákonech přírody,
– schopnost orientovat se v systému výrobních a společenských vztahů,
– vytváří předpoklady pro připravenost k práci spolu se základními pracovními dovednostmi a návyky jako jeden ze základů pro následující svobodný výběr povolání a speciální odbornou přípravu,
– využití pro dosažení uvedených cílů moderní výroby jako prostředku k seznámení se základními vědeckými principy v teorii a praxi, a poskytuje tak člověku možnost aktivní a tvůrčí účasti ve společenské výrobě.
– Důraz kladený na slovo aktivní, protože jenom člověk jednající aktivně a iniciativně jedná svobodně.
– Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k právům a obecným zvyklostem.
– Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k informacím.
– Vytvářet příznivé a udržitelné podmínky pro účast dětí a mládeže v zájmovém a neformálním vzdělávání.
– Rozšiřovat a zatraktivnit nabídku činností ve volném čase a motivovat děti a mládež k jejímu aktivnímu využití.
– Zlepšovat podmínky pro zaměstnanost a zaměstnatelnost mládeže.
– Podporovat všestranný a harmonický rozvoj dětí a mládeže s důrazem na jejich fyzické a duševní zdraví a morální odpovědnost.
– Vytvářet příznivé podmínky pro dobrovolnictví mladých lidí včetně oceňování a uznávání dobrovolných činností.
– Motivovat děti a mládež k životu s principy udržitelného rozvoje a rozvíjet jejich environmentální gramotnost.
Medializace
– Vytvoření prostoru na webu SMČR pro práci komise mládeže k propagování činnosti mladých modelářů v kroužcích a na soutěžích.
– Spolupráce s dotčenými orgány státní správy
– Propagace modelářství jako celku a jeho medializace v dostupných médiích
– /TV a různá periodika zejména spojená s modelářskou tématikou/
vypracoval: Roman Kalandra