SAMBA již létá – první zkušenosti z Vlašimi
Když jsem na stránkách Klubu Leteckých Modelářů Svazu modelářů ČR objevil akci Materiál pro kroužky mládeže v podobě stavebnice modelu Samba, řekl jsem si to je přesně ono.
V rámci této akce dodává Svaz Modelářů na základě žádosti klubů několik stavebnic těchto modelů a příslušenství pro jejich zprovoznění. Jedná se o elegantní model kategorie RES podle pravidel Sportovního řádu. Tato kategorie je na západě velmi oblíbená. Létá se podobně jako RCVS, jen je rozpětí modelů omezeno na 2 metry a kromě pár výjimek musí být model celý ze dřeva.
Neváhali jsme a požádali jsme pro náš modelářský kroužek 3 stavebnice a potřebná serva. Stavebnice dorazily asi po dvou týdnech.
Po otevření jsme v krabici objevili spoustu dílů vypálených laserem a příslušenství v plastových pytlících. Vše bylo důmyslně zabaleno, aby nedošlo při přepravě k poškození. Součástí balení je velmi kvalitní plán ve skutečné velikosti a obrázkový návod v němčině. Jelikož jsme chtěli mít do prázdnin modely hotové. Rozhodli jsme se, že klukům se stavbou pomůžeme.
Po prostudování plánu a návodu jsme se pustili do stavby. Nebudu popisovat celou stavbu jen, se zaměřím na některé detaily, které stojí za zmínku.
Ve stavebnici jsou veškeré díly vypálené laserem z balzy nebo topolové překližky. Kvalita materiálu i pálení je velmi vysoká. Všechny díly do sebe přesně zapadají. Gondola trupu je slepená z dílů z topolové překližky balzových a smrkových nosníků a celek je polepen balsou tl. 3 mm. Nosník ocasních ploch je tvořen kvalitní a pevnou uhlíkovou trubkou. Doporučuji trubku zalepit do trupu až po potažení celého modelu při jeho kompletaci.
Křídlo je stavebně celkem jednoduché, při lepení spodních pásnic nosníku na balzovou stojinu je potřeba pracovat na rovné podložce s pomocí pravítka, aby bylo křídlo rovné. Ve stavebnici jsou výztužné trojúhelníčky pro vyztužení rohů koncových žeber. Většina jich byla v pořádku, ale pár jich mělo orientaci let dřeva kolmou na přeponu trojúhelníčku. Naštěstí jich je ve stavebnici více, a tak jsme dva vadné vlepil na méně namáhané místo. V jinak pečlivě připravené stavebnici mi chyběly šablony na ustavení sklonu koncových žeber v místě spojení středů a uší. Naopak je ve stavebnici přípravek pro podložení koncových částí křídla při lepení do vzepětí. Přípravek zároveň slouží jako vyvažovací stojánek (povedená vychytávka).
Celkově stavba křídla nečiní potíže a jde velmi rychle. Podle mého názoru je zbytečné odlehčování odtokovky obloučky. Odtokovka by mohla být celkově užší, ale to je věc názoru.
VOP a SOP jsou složené z jednotlivých dílků vypálených laserem. Jejich stavba je velmi rychlá přesná a jednoduchá. V jedné stavebnici bylo kormidlo SOP z dosti měkké balzy a při potahování se mírně zvlnila odtokovka. To byl snad jediný díl z méně kvalitního materiálu, který jsme objevili. Oproti návodu doporučuji slepit VOP a SOP až po jejich potažení. Značně to usnadní práci. Co bych vytknul je to, že nejprve se musí slepit k sobě stabilizátor a kýlovka a teprve potom je možné zavěsit kormidla na lepící pásku. Bohužel už, ale není možné si jednotlivé díly položit na rovnou desku a pohodlně je slepit, takže z celkem jednoduché operace se stává souboj s lepící páskou. Překližkové páky kormidel se zalepí až po úplném zkompletování modelu, nejprve se ale páky musí navléknout na Z ohyby na struně a tu zasunout do trupu. Opačný postup není možný.
Celý model je potažen folií Oralight. Ta není součástí stavebnice. Velmi dobře vymyšlené je fixování lanovodů v trubce pomocí kroužků, které se na lanovody navlečou a zalepí. Tak je zajištěno že jsou v uhlíkové trubce fixované a neklepou se. Naopak není dořešeno zajištění uší, aby se nevysunuly ze středového dílu. My to řešíme pomocí elektrikářské izolační pásky. Dodaná serva pasovala téměř dokonale. Stačilo pár tahů pilníkem a serva se do rámečků vešla.
K ovládání dvou modelů používáme vysílače DS6 dodané z minulé akce Svazu Modelářů s kompletem Vosa. Jedná se o jednoduché vysílače se systémem Duplex, takže jsou velmi spolehlivé. Vysílače umožňují nastavit širokou škálu parametrů. Jediné, co postrádají je nastavení mixů, takže není možné namixovat při otevření spojleru natažení VOP. Nakonec jsme to vyřešili tak, že spojler se ovládá kniplem plynu. Vysílač umožňuje uzamknutí plynu v předem nastavené poloze. Takže je možné ovládat spojler proporcionálně pomocí plynu, nebo přepínačem do předem nastavené polohy (my to máme cca 30 stupňů).
Poloha těžiště vyšla přesně podle plánu bez nutnosti dovažovat. Hmotnost modelů se pohybuje okolo 480 g. Což je nepatrně více než je standardem v kategorii RES, ale modely jsou opravdu pevné a odolné. Nehledě k tomu, že za silnějšího větru se do modelů této kategorie stejně přidává balast.
Zálet se vlastně ani nekonal. Jedno klouznutí z ruky, pak na polovinu natažený gumicuk a pak už naplno. Pár cvaknutí trimem a je hotovo. Během výstřelu na gumicuku jsou modely obdivuhodně poslušné, nikam neuhýbají a dokonale využívají celou délku gumicuku. V silnějším větru se model vypíná s ještě dosti silně napnuté gumy. Křídla jsou velmi pevná a ani se neprohýbají. Ovladatelnost je přijatelná. Snad by jen SOP mohla být o něco větší. Modely jsou za slabého větru velmi poslušné za silnějšího vyžadují razantnější výchylky na SOP. Naše modely mají za sebou již desítky startů bez jakéhokoliv poškození. Nemusím snad zdůrazňovat, že se občas klukům povede hvězda nebo zapíchnutí při přistávání na cíl. Dokonce již mají za sebou i dosti nešetrné úniky ze silných stoupavých proudů z výšky několika set metrů. Kluci se s modely sžili velmi dobře a na společné létání se vždy velmi těší.
I přes zmíněné drobnosti a nějaké mé výhrady ke konstrukci se jedná o velmi dobrý model, který není vhodný pro začátečníka. Rozhodně návod by mohl být detailněji zpracován. Avšak při dobrém vedení je průměrně zkušený stavitel schopen model postavit. Letové vlastnosti a výkony jsou pro účel za jakým byly pořízeny výborné.
Celkově hodnotím tuto akci jako velmi povedenou, zvláště když je možné si od Svazu Modelářů za výhodných podmínek zakoupit kvalitní gumu. na gumicuk. Teď jen záleží na vedoucích kroužků, jak se k této podpoře postaví a zda naplno využijí potenciálu, jaký modely mají.
My se s modely Samba na podzim chystáme na soustředění talentované mládeže, které pořádá MK Heřmanův Městec na letišti v Podhořanech. Zároveň doufám, že se zúčastníme i nějakých soutěží této kategorie.
Za modeláře z LMK Vlašim 421
Petr Mikolášek